We worden geboren als creatief genie, maakt het schoolsysteem ons dom?
De NASA ontwikkelde een creativiteitstest voor medewerkers van de Amerikaanse ruimtevaartorganisatie, maar de test werd uiteindelijk gebruikt voor schoolkinderen. De resultaten waren ronduit schokkend.
De NASA vroeg dr. George Land en Beth Jarman om een test te ontwikkelen waaruit moest blijken hoe creatief de raketwetenschappers van het ruimteagentschap waren.
De wetenschappers wilden vervolgens weten waar die creativiteit vandaan kwam en lieten de test maken door 1600 kinderen van vier en vijf jaar.
Buitengewoon goed
Tijdens de test werd onder meer gekeken hoe goed mensen in staat zijn om nieuwe, andere en innovatieve oplossingen te bedenken voor problemen.
Zo’n 98 procent van de kinderen bleek daar buitengewoon goed in te zijn.
De wetenschappers waren zo onder de indruk dat ze de kinderen vijf jaar later, toen ze 10 jaar oud waren, nog eens lieten testen. Het percentage bleek te zijn gedaald naar 30 procent.
Toen de kinderen op 15-jarige leeftijd nog eens werden getest, was nog maar 12 procent in staat om nieuwe en innovatieve ideeën te bedenken.
Dom
En hoeveel volwassenen staan na hun schoolperiode nog in contact met hun creatieve genie? Slechts twee procent.
Het onderwijssysteem maakt ons letterlijk dom.
De reden hiervoor is niet moeilijk te begrijpen. School is een instituut dat historisch gezien wordt gebruikt om aan de wensen van de heersende klasse te voldoen, niet die van het volk.
Om ervoor te zorgen dat de zogenoemde elite in luxe kan blijven leven moeten kinderen dom worden gemaakt en gehersenspoeld zodat ze het roofzuchtige systeem van kunstmatige schaarsheid, oneindige uitbuiting en onophoudelijke oorlogen accepteren en zelfs dienen.
Versneller
De tests hebben laten zien dat het brein op twee verschillende manieren kan worden gebruikt om te denken.
Je hebt enerzijds divergent denken, dat gericht is op het voorstellingsvermogen en gebruikt wordt om nieuwe mogelijkheden te bedenken.
De andere vorm is convergent denken, waarbij je oordeelt, een beslissing neemt, iets test, bekritiseert of evalueert.
Divergent denken werkt als een versneller, terwijl bij convergent denken de rem wordt ingetrapt.
Bestrijden
Als je op school nieuwe ideeën bedenkt krijg je vaak gelijk te horen: ‘Dat hebben we al eerder geprobeerd’, ‘Dat is een dom idee’ of ‘Dat gaat niet werken’.
“Als we in het brein kijken zien we dat neuronen elkaar continu bestrijden en de kracht van het brein doen afnemen omdat we constant oordelen, bekritiseren en censureren,” zei Land.
“Als we vanuit angst werken, gebruiken we een kleiner deel van ons brein, maar als we ons creatieve denken gebruiken, licht het helemaal op,” vervolgde hij.
Hij daagt ons uit weer op zoek te gaan naar de persoon die we waren toen we vijf jaar oud waren
Bron: ninefornews